المپیاد خلاقیت DR CITY
در این المپیاد، مسائل بسیار جالب و آموزنده از خلاقیت و تفکر محاسباتی مطرح میشوند. برای پاسخگویی به این سوالات، نیازی به اطلاعات زیادی نیست و سوالات به صورت معماگونه با هدف ارزیابی هوش، خلاقیت، و طرز تفکر دانشآموزان طراحی شدهاند.
حل این گونه سوالات ذهن دانشآموزان را برای طراحی برنامههای کامپیوتری آمادهتر میکند. بدین لحاظ، این المپیاد پیشزمینهای بسیار مناسب برای موفقیت دانشآموزان در المپیاد کامپیوتر محسوب میشود.
معرفی المپیاد دکتر سی تی
هدف اصلی از برگزاری مسابقات DrCT، پرورش خلاقیت، توانایی استدلال منطقی، مهارتهای تفکر الگوریتمی و محاسباتی در دانشآموزان است. با شرکت در این مسابقه، دانشآموزان با استفاده از روش تفکر طراحی برای ایجاد یک راه حل رباتیک برای بیان مسئله، درک عمیقتری از جهان اطراف خود پیدا میکنند. این امر آنها را قادر میسازد با استفاده از قدرت رایانه و فناوری اطلاعات، مشکلات روزمره را حل کنند.
در این مسابقه، جزئیات برنامهنویسی و تمرکز بر راه حل تنها شامل نوشتن یک قطعه کد نیست؛ بلکه تکنیکهای الگوریتمی مفید و مهارتهای حل مسئله نیز باید به درستی انتخاب شوند تا بتوانند نتیجه مطلوب را حاصل کنند. این مسابقه به دانشآموزان این امکان را میدهد تا به عنوان یک تیم یا فرد، با چالشهای پیچیده مهندسی نرمافزار و رباتیک روبرو شده و مهارتهای لازم برای حل این چالشها را تجربه کنند.
هدف برگزاری مسابقه دکتر سی تی
ما امیدواریم که توانسته باشیم بستری را فراهم آورده تا دانشآموزان مدارس مناطق مختلف کشور، با روش خلاقانهتری انفورماتیک یاد بگیرند و با دانشآموزان در نقاط مختلف جهان رقابت کنند. استفاده از تفکر محاسباتی به دانشآموزان این امکان را میدهد تا رویکردی سیستماتیک برای یادگیری برنامهنویسی داشته باشند و با ترکیب تفکر طراحی و رباتیک، مقدمه لازم برای برنامهنویسی و انجام پروژههای پیشرفتهتر با استفاده از بستر الکترونیکی و استاندارد بالا داشته باشند. این امکان دانشآموزان را برای ارائه روشهای نوین در انجام پروژههای محاسباتی در آینده فراهم میکند.
جوایز و تقدیر نامه های المپیاد دکتر سی تی
تمامی داوطلبان گواهی شرکت در مسابقات را دریافت میکنند.
۴۰٪ اولیه دانشآموزان در کل آسیا لوح تقدیر دریافت خواهند کرد.
دانشآموزانی که نمره کامل دریافت کنند، از طرف اکادمی تخصصی هوش پیما کاپ و جوایز ارزندهای دریافت میکنند.
نفرات اول تا سوم طلای کشوری در هر پایه تحصیلی علاوه بر لوح، جوایز ارزندهای را از طرف اکادمی تخصصی هوش پیما دریافت خواهند کرد.
دانشآموزان برتر از هر پایه تحصیلی در مقاطع اول تا دوازدهم که بتوانند در مرحله اول مسابقات عملکرد مطلوبی را ارایه داده و با شرکت در هر سه المپیاد ساسمو (ریاضی) و وندا (علوم) و دکتر سی تی مدال طلا و یا نقره این مسابقات در مرحله نهایی کسب کنند، و یا جز نفرات اول تا سوم مرحله نهایی مسابقات دکتر سی تی باشند، میتوانند عضو آکادمی دانشآموزان برتر آسیا شوند و از مزایای آن بهرهمند شوند که شامل بورسهای مختلف تحصیلی و هدایای نقدی میباشد.
هر ساله اکادمی تخصصی هوش پیما در جشنی شایسته از تمامی مدالآوران برتر تقدیر مینماید.
منابع مسابقه دکتر سی تی
بانک سوالات مختلف در زمینه “ببراس” میتواند به عنوان یک منبع آموزشی مفید برای این آزمون مورد استفاده قرار گیرد. دانشآموزان علاقمند میتوانند از نمونه سوالات ببراس که انتشارات فاطمی به صورت کتاب “معماهای ببراس” منتشر کرده، برای آمادگی خود استفاده نمایند.
در ادامه، سرفصلهای این آزمون معتبر عنوان گردیده است:
پایه اول و دوم ابتدایی
1: شناخت الگوهای ساده
2: تعیین توالی و اشکال
– استفاده از رایانه، یادگیری کلیک کردن، کشیدن و رها کردن
3: الگویابی و تناوب
4: نمایش دودویی اعداد
5: نمایش متن و تصویر
پایه سوم و چهارم ابتدایی
• 1: بررسی توالی و تناوب
• 2: تحلیل درختان و اشکال
• 3: مطالعه نظریه اطلاعات
• 4: فرآیند جستجو
• 5: ترتیببندی و مرتبسازی
• 6: معرفی زبانهای برنامهنویسی
پایه های پنجم و ششم ابتدایی
• درس 1: مفاهیم توابع
• درس 2: متغیرها و کاربردها
• درس 3: آشنایی با شبکهها و نمودارها
• درس 4: رمزگشایی
• درس 5: سوالات منطق و منطق کامپیوتری
پایه هفتم و هشتم
درس 1: مقدمه ای بر پایتون، ورودی و خروجی، متغیرها، مدل ارزیابی در این درس، با مقدمهای به زبان برنامهنویسی پایتون آشنا میشویم. مفاهیم اساسی مانند ورودی و خروجی، تعریف و استفاده از متغیرها، و مدلهای ارزیابی مورد بررسی قرار میگیرند.
درس 2: لیستها، رشتهها، تکرار، حلقههای متنوع این درس به موضوعاتی مانند لیستها، رشتهها، تکرار و حلقههای متنوع در پایتون میپردازد. نحوهی ساخت لیستها، عملیات روی رشتهها، و کار با حلقههای مختلف در این قسمت مورد بررسی قرار میگیرند.
درس 3: توابع و روابط بازگشتی در این درس، مفاهیم توابع در پایتون و چگونگی تعریف و استفاده از توابع بررسی میشود. همچنین، به توابع بازگشتی پرداخته میشود و چگونگی استفاده از آنها در حل مسائل مختلف را آموزش میدهد.
درس 4: شمارش در این قسمت، مفهوم شمارش در برنامهنویسی و چگونگی استفاده از شمارش در حل مسائل مختلف بررسی میشود.
درس 5: اعداد دودویی در این درس، با مبحث اعداد دودویی در پایتون آشنا میشویم. روشهای تبدیل اعداد دهای به دودویی و برعکس، و کاربردهای آنها در برنامهنویسی مورد بحث قرار میگیرند.
درس 6: الگوریتم بازگشت در این درس، به بررسی الگوریتمهای بازگشتی میپردازیم. الگوریتمهای بازگشتی در حل مسائل مختلف و ساختارهای مرتبط با آنها مورد بررسی قرار میگیرند
پایه های نهم و دهم و یازدهم
- درس 1: جستجوی کامل
- درس 2: تجزیه و تحلیل الگوریتمی
- درس 3: حساب باقیماندهها و همنهشتی
- درس 4: شمارش
- درس 5: جستجوی دودویی
- درس 6: مرتبسازی و مثالهای بیشتر
- درس 7: آشنایی با شبکهها (تئوری گراف)
- درس 8: یافتن کوتاهترین مسیر در شبکهها
- درس 9: روابط بازگشتی
- درس 10: برنامهنویسی پویا
سوالات و نحوه امتیاز دهی به سوالات
- سوالات ساده (6 امتیاز): احتمالاً برای سوالاتی که نیاز به پاسخهای کم پیچیده و اطلاعات ابتدایی دارند.
- سوالات متوسط (9 امتیاز): ممکن است برای سوالاتی که نیاز به یک مقدار تفکر و دانش متوسط دارند.
سوالات مشکل (12 امتیاز): معمولاً برای سوالاتی که پیچیدگی بالا دارند و نیاز به تفکر عمیق و دانش تخصصی دارند
مسابقات امسال نیز به دلیل شیوع کووید-19 به صورت آنلاین و با پشتیبانی زنده و مراقبت کامل برگزار خواهد شد. این اقدامات به منظور حفظ سلامت و ایمنی همه شرکتکنندگان در مسابقات انجام میشود.
زمان برگزاری آزمون مسابقه به تاریخ 5 خرداد ماه 1401 تعیین شده است.
تمامی دانشآموزان، بصورت انفرادی یا از طریق مدرسه و سایر راهها، دعوت به شرکت در این مسابقات شدهاند. همچنین، تمام مدارس، موسسات، و آموزشگاهها از سراسر کشور میتوانند دانشآموزان خود را به صورت گروهی در این رویداد بینالمللی ثبتنام کنند.
در صورتی که سوالات یا نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، خوشحال میشوم که کمک کنم

دیدگاهتان را بنویسید